Tag Archieven: natuur

OVER EEN ANDERE BOEG

Begin 2011 begon ik hier te bloggen, nu 5 jaar later wil ik het over een andere boeg gooien. De laatste tijd had ik het gevoel dat ik in herhaling viel en had ik weinig inspiratie voor een bericht. Een tijdje terug schreef ik dat ik een nieuw blog wil beginnen. LangiusDesign sluit ik niet gelijk, wie weet komt de spirit opeens weet terug!

Ons leven is de laatste vijf jaar behoorlijk veranderd. We hebben niet meer ons huisje aan het Veluwemeer en we windsurfen niet meer. De kinderen gingen de deur uit. We hadden een tijdje een camper die we helemaal verbouwden naar een hippe Langiusproof kampeerwagen, toch was het niet helemaal ons ding. We misten de watersport en kozen weer voor een zeilboot, toen de kinderen klein waren zeilden we ook. De boot bleek de juiste keuze, we zijn helemaal in ons element op het water.

We varen de haven uit en we hebben vakantie ook al is het maar voor één dag. Zodra we op het meer zijn gaat de motor uit en zeilen we. Ongekende rust, natuur, vogels, zonsondergangen etc. dat is waar we enorm van genieten, heel simpel. Op de boot kan ik echt niets doen….staren naar de wolken, kijken naar andere boten, een Fuut die ik probeer te volgen als hij onder duikt…. Dat dus, gewoon dom voor me uit staren of met mijn camera in de aanslag voor de mooiste zonsondergang allertijden.

We hebben gekozen voor een klassieke boot, van begin jaren ’70, geen luxe aan boord,  ik kook op twee pitjes. Dat vind ik nou net het leuke, iets lekkers op tafel zetten met weinig middelen. We zijn altijd op zoek naar verhalen van mede zeilers, hoe en wat koken zij, wat voor leuke plekjes zijn er nog te ontdekken etc. dus zat ik te zoeken naar informatieve leuke blogverhalen, die zijn er dus niet echt. Wel van mannen, héél technisch allemaal, of van zeilers in mooie warme oorden maar nooit eens een leuk recept, een grappig verhaal, een handige zelfmaker, die ene leuke havenmeester of de ultieme ankerplaats in Nederland.

Met SKIP AHOY hoop ik dat te gaan doen samen met de rest van de Langiuscrew. Niet alleen Roel en ik zeilen graag maar onze kinderen en aanhang ook! Een blog dus met verhalen over belevenissen, tips, recepten, onze dromen voor de toekomst, DIY, technische tips van de mannen etc. Hopelijk wordt het een blog niet alleen leuk voor de watersporters maar ook voor kampeerders en anderen die houden van een basic leven.

Begin april begint het seizoen weer en gaat de boot het water in. Achter de schermen zijn we bezig met de site, schrijf ik in mijn schriftje ideeën en zijn we alvast begonnen met een instagram account. Want mooie foto’s had ik vorig jaar al genoeg gemaakt!
Ik zeg AHOY en hoop jullie te zien op instagram of op SKIPAHOY.NL over niet al te lange tijd.
genieten ijsselmeer pastel quote zeilen luchtbel regenboog op de steiger

Gepost in I LOVE, OUTSIDE | Getagged , | 4 Reacties

GRIEP EN EEN HOOFD VOL INSPIRATIE

De afgelopen dagen had de griep me te pakken. Ik had nergens puf voor, had het warm, koud en pap in mijn benen. Vandaag gaat het weer redelijk, gistermiddag zat ik gelukkig weer te tekenen en dacht ik terug aan de foto’s die ik vorige week maakte tijdens een herfstwandeling en op de Dutch Design Week in Eindhoven.

Een aantal foto’s ga ik gebruiken als inspiratiebron voor een project. De trefwoorden daarvoor zijn GROEN – NATUURLIJK – EENVOUDIG – RECYCLE. Past perfect bij me!
piet hein eek herfstblad herbarium kleur keramiek dauwdruppels
Dit jaar maakte ik weinig foto’s in Eindhoven, ik wilde meer kijken en minder met mijn camera in de weer zijn. Heerlijk vond ik het! Wat helemaal top was is dat R voor het eerst mee kon, jaren lang kon het niet vanwege zijn ernstige rugklachten. Dit jaar heeft een ostheopaat wonderen verricht, hij kan weer een afstand lopen, en hoe! Ik heb soms moeite hem bij te houden.

Gepost in INTERIOR INSPIRATION | Getagged , , | 2 Reacties

MINDEREN EN MEER BASICS

Al weken heb ik een gevoel. Ik wil er over bloggen maar weet niet hoe. Waar zal ik beginnen of zal ik het laten gaan. Ik probeer het te formuleren en hoop dat het lukt om mijn gevoel in woorden uit te drukken en hier te delen. Ik deed nog nooit zo lang over een blogpost, ik schreef, verbeterde, liet het Roel lezen, twijfelde maar besloot vandaag te publiceren.

Zodra het voorjaar komt ben ik het liefste buiten. Ik geniet van de dingen om mij heen, de jonge eendjes, de bermen die net als ieder jaar weer volop in bloei staan, een vuurtje in de tuin, lekker eten op het balkon, zonsondergangen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Meer heb ik eigenlijk niet nodig.

De laatste tijd stoor ik mij steeds vaker aan de mooie plaatjes op social media. De winactie’s die massaal geliked worden, etc. Tuurlijk, ik doe er ook aan mee. Ik hou van mooie spullen, een goed ingericht huis en ik wil er ook leuk uit zien. Toch bekruipt mij steeds vaker het gevoel dat het ook met minder kan. Goed is goed en mooi hoeft niet nog mooier.

Afgelopen week namen Roel en ik een weekje vrij, we gingen naar de boot en waren de hele week buiten. Genieten en tijd om te filosoferen, dromen en lezen.
Thuis gekomen hebben we allebei opstartproblemen. Roel vooral maar dat zijn we in huize Langius wel gewend. Het liefst verkoopt hij alles na een vakantie en gaat in een hutje op de hei wonen of liever nog op een boot in Friesland als hij maar een schuur heeft om te klussen.

In die week leven we op onze boot met een heel klein bed, ik kook op twee gaspitten, als we in een haven liggen douche ik me en anders was ik me met koud water in ons kleine keukentje. Ondanks dat het fris is zitten we buiten onder een dekentje en genieten!
Goed, ik snap ook wel dat het voor een paar weken fantastisch is maar dat je op een gegeven moment toch meer ruimte en comfort nodig bent. Toch geloof ik dat het met minder kan.

Na onze week ben ik verder gegaan met opruimen in huis. Uitmesten, kun je het ook noemen. Ik maak schoon, breng spullen naar de kringloop, ruim kasten op, rij met zakken vol kleding naar de container van Humanitas. Het voelt goed, een opgeruimd huis, kasten met mooie nette stapels, genoeg ruimte in de keukenkasten etc.
Twee verdiepingen heb ik inmiddels gedaan, nu beneden nog. En dan? Minder kopen, niet meer kringlopen en tevreden zijn met wat ik heb want van spullen word ik niet gelukkiger.

Het voelt goed om op te ruimen, te minderen en er over na te denken. Is dit misschien een begin van ‘het roer om’? Ik heb geen idee, we gaan het zien! Voorlopig gaan we zoveel mogelijk genieten van elkaar, vrije tijd en basic leven.
nature  sunrise time on water sailing  zeilboot

Gepost in SIMPLE STYLE | Getagged , , , | 7 Reacties

NIETS IS ZO AANDOENLIJK

We hebben een nest van een eendenkoppel in onze tuin, helaas zijn ze pa en ma eend vertrokken en ligt het nest met eieren er verlaten bij. Misschien zijn ze wel verjaagd door de terror-meerkoet die het hele gebied beschouwd als zijn/haar territorium.

Elke watervogel is op zijn hoede, doodsbenauwd voor de meerkoeten die in grote getale aan de rand van onze tuin aan het broeden zijn. Gisteravond ontdekte ik dat de kraamkamer vol zat met jonge kuikens. Ik zat een tijdje met mijn camera heel dichtbij en maakte foto’s en een filmpje.

Ik volgde het voederen, de eerste zwemles en was van harte welkom zo dicht bij het nest. Een prachtig gezicht!
meerkoet  meerkoet zwemles meerkoet  natuur jonge kuikens meerkoet  natuur